29 березня 2024
«Зелене світло» для тендерних корупціонерів. Як державні чиновники по всій Україні заробляють на тендерах по рослинах мільйони гривень?

«Зелене світло» для тендерних корупціонерів. Як державні чиновники по всій Україні заробляють на тендерах по рослинах мільйони гривень?

В даній статті ми хочемо розповісти приклад як дрібний бізнес пробує працювати в «новій Україні» та з якими проблемами зіштовхується при намаганні працювати в чесній конкуренції при роботі з державними тендерами. 

фото1

Розпочавши тендерну кампанію в 2015 році (участь у державних закупівлях) ми (садовий центр «Грінсад», юридична особа ТОВ «Грінсад) зіштовхнулися з безліччю проблем.

В більшості тендерів, де ми приймали участь, замовники (чиновники комунальних служб та «зеленбудів») торгів знаходили формальні причини для відмови, щоразу різні, незважаючи на те, що пакет документів за незначними винятками подається майже однаковий на кожен тендер.

З першого погляду, все може виглядати досить прозоро до тих пір, поки ти не побачиш на сайті державних закупівель інформацію про відхилення пропозицій конкурсних торгів і починаєш розбиратись. Цікаво те, що посадові особи замовників з легкістю витрачають зайві сотні тисяч гривень державних коштів через формальні, часто смішні причини.

Коментарі по тендерам на рослини Києва та Київської області

До прикладу, у тендері, який проводило столичне КП “Київзеленбуд” (голова комітету з конкурсних торгів Заіка А.О., оголошення №060554 на сайті державних закупівель https://ips.vdz.ua/ua/purchase_details.htm?id=590085&id_ann=060554&doc_type=3) на закупівлю саджанців кущів листяних порід у контейнерах, було подано 6 пропозицій із яких ТОВ Грінсад запропонував найнижчі ціни (а саме 745 325 грн із очікуваних 1 014 410 грн), і пропозиція була відхилена через те, що помилково була вказана більша кількість рослин однієї позиції (при цьому загальна ціна виявлялася вигіднішою за усі інші пропозиції, тобто фактично комунальному підприємству могло бути продано бульшу кількість рослин за суттєво меншу ціну), дивним чином виявилася відсутньою довідка з обслуговоючого банку про наявність простроченої заборгованості за кредитами, хоча при розкритті пропозиції конкурсних торгів комітет Київзеленбуду занотував у протоколі, що всі документи наявні.

На даний момент оголосили “ФЛОРЕКС УКРАЇНА” учасником-переможцем, ціна пропозиції якої складала 814 600 грн, а це майже на 70 000 грн дорожче. Також варто не забувати про те, що власник компанії “ФЛОРЕКС УКРАЇНА” Максим Петухов - це колишній радник директора “Київзеленбуду” Михайла Царенка. Важко повірити, що усе це випадковий збіг обставин.

tender_2

Наступний приклад - тендер на закупівлю дерев та чагарників для висадки місцевого парку відпочинку від КП “Ірпіньзеленбуд” Ірпінської міської ради (голова комітету з конкурсних торгів Севастьянова О. В, оголошення №066293). Із поданих 4 пропозицій ТОВ «Грінсад» знову ж таки подав найнижчі ціни, а саме за два лоти 1,18 млн із очікуваних 2 млн. Ціни інших пропозицій лише за перший лот перевищували ціну пропозиції ТОВ Грінсад за два лоти на 80 тис. мінімум! І усе одно пропозиція була відхилена. Причин знову знайшлось вдосталь (пропозиція не поділена на частини (наче це має значення, коли два лоти дешевші за один лише перший у інших учасників, при тому що держава переживає фактично воєнний час), відсутні певні документи, які навіть не були передбачені вимогами замовника і т.д.). 

Також, в цьому тендері відхили пропозицію ТОВ “Поділля Парк”, ціна яких була трішки вище ніж ТОВ «Грінсад».

tender

І тоді залишається два учасника-переможця ТОВ “Парк-логістік” (1,94 млн) і ТОВ “Ваш Сад” ( 1,99 млн), ціни яких на підозріло малі суми відрізняються між собою навіть по окремих позиціях, і акцептована була пропозиція, ціна якої “поглинає” майже увесь максимальний розмір бюджетного фінансування, що був передбачений, тоді як половину цих коштів можна було заощадити. Ці дві компанії “поділили” між собою два мільйони, та кожній дісталося по одному лоту. Через формальні підстави  держава переплачує майже 800 тис грн. Тільки вдуматись! В будь-якій сфері державної діяльності кожна копієчка рахується, підвищуються ставки існуючих та вводяться нові податки, а тут іде переплата в розмірі 800 тис. грн. за той самий товар. Невже знову збіг обставин?

tender_3

Ще один тендер, у якому прийняло участь ТОВ “Грінсад”, було проведено Комунальним підприємством по утриманню зелених насаджень Дніпровського району м. Києва (голова комітету з конкурсних торгів Трикіша Ю.І., оголошення №084929). Прогнозована ціна закупівлі становила 1,59 млн, розкриття пропозицій відбулося 16.04.2015 р. 

Особливістю даного тендеру було те, що по кількості і параметрам рослин (а саме обхвати стовбура були визначальними параметрами) неможливо фізично виконати заявлені умови. І на це є об’єктивні причини, а саме: існують встановлені ГОСТом параметри рослин (наприклад при висоті 250-300 см дерево повинно бути в обхваті 6-8 см, а в тендері пишуть 20-22 см, що фізично не є можливим, якщо його, звісно, не підпиляли). Цікавий момент, що при зазначені даних параметрів замовник посилається на ГОСТи (Саджанці кущів листяних та хвойних порід повинні відповідати вимогам ГОСТ 26869-86.Саджанці дерев і кущів садових і архітектурних форм повинні відповідати вимогам ГОСТ 28055-89), де вказано нормативні, утричі менші обхвати. Що це, непрофесіоналізм, чи може навмисні дії, покликані відбити охоту у невигідних учасників брати участь у тендері або заготувати заздалегідь підставу для відхилення “непотрібних” пропозицій?

З іншого боку, якщо навіть уявити, що рослини із такими солідними обхватами стовбура (при значному перевищенні висоти) можна поставити, їх вартість буде значно перевищувати очікувану вартість закупівлі всього тендеру, що, відповідно до законодавства, означає автоматичне відхилення пропозиції. Треба звернути увагу на те, що тендер не поділений на лоти, а поданий разом (кущі+листяні дерева+хвойні дерева) та подати окремо пропозиції щодо інших рослин, до яких висувалися нормальні вимоги, неможливо.

Коментарі по тендерам на рослини інших регіонів України

Що стосується тендерів, які проводяться в інших містах, можна зробити висновок, що є необхідність присутності на розкритті і оголошенні вартості пропозицій довіреної особи.

Так, з протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів, які проводило Маріупольське комунальне підприємство зеленого будівництва (голова комітету з конкурсних торгів Т.І. Гіренко, оголошення №098733) , видно, що ціни пропозицій, які вимірюються сотнями тисяч гривень, відрізняються від ТОВ Грінсад у бік зменшення лише на сотні гривень. Якщо мова йде про тисячі гривень ще можна повірити, але якщо ми говоримо про сотні тисяч гривень - виходить надто неймовірний збіг обставин. До прикладу, для четвертого лоту ТОВ Грінсад пропонує 776570,00, а Фізична особа-підприємець Гімон Тетяна Миколаївна пропонує 776200,00; для першого лоту ТОВ Грінсад пропонує 12020,00, а Фізична особа-підприємець Гімон Тетяна Миколаївна 11970,00. Виникають підозри щодо того, чи не змінюють ціну після процедури розкриття пропозиції, на яку не з*явилися представники жодного з учасників. Адже фактично це проконтролювати неможливо.

tender_6

Також варто взяти до уваги ситуацію, що склалася з тендером, який проводив департамент житлового господарства Харківської міської ради (голова комітету з конкурсних торгів О.А. Лемента, оголошення №077257). Тут відхилили пропозицію через взагалі абсурдні речі. В пропозиції конкурсних торгів треба надати договори на підтвердження виконання аналогічних робіт. ТОВ Грінсад подав близько 10 договорів, і саме в цьому розділі знайшли декілька договорів з недоліками і цього виявилось достатньо для відхилення пропозиції, незважаючи на те що більша половина договорів залишилась без зауважень. До того ж очевидно, що укладення договору не гарантує його виконання. На підтвердження саме виконання договорів ТОВ Грінсад за власною ініціативою надав близько двадцяти видаткових накладних та актів прийому-передачі, а також 6 подяк задоволених клієнтів, серед яких і Порошенко Марина Анатолівна.

tender_7

Загалом питання корупції у сфері державних закупівель досі стоїть дуже гостро, як би не намагались замовники закупівель створити вигляд, що все прозоро і відкрито, завжди залишаються «лазівки», через які можна “відмивати” державні гроші.

Дивитися всі новини